Virtual reality skal træne styrker i kamp Virtual reality skal træne styrker i kamp
Lige nu testes mulighederne for at anvende Virtual Reality (VR) til brug for at træne styrker i kamp. Krigsskibet er virkeligt, de ombordværende er... Virtual reality skal træne styrker i kamp

Lige nu testes mulighederne for at anvende Virtual Reality (VR) til brug for at træne styrker i kamp. Krigsskibet er virkeligt, de ombordværende er rigtige personer, men de angribende styrker, som de ombordværende skal forsvare sig imod er intet andet en lydeffekter og grafik, integreret i et system til at træne de amerikanske styrker i forskellige kampsituationer.

Kontoret for Naval Research and the Fleet Integrated Synthetic Training/Testing Facility (FIST2FAC) på Ford Island, på Joint Base Pearl Harbor-Hickam i Hawaii, blander reelle flådefartøjer med avanceret virtual reality teknologi og software til at give styrker mere realistisk kamptræning end nogensinde før.

I en nylig begivenhed arrangeret af FIST2FAC, var broen på destroyeren Michael Murphy, på Pearl Harbor, udstyret med udstyr til at simulere virtuelle kampscenarier.

Komplicerede grafiske detaljer blandet med realisme, replikerer selv de frustrationer og den forvirring, der følger med i virkelige kampsituationer.

Sejlere bemandede et 50-kaliber maskingevær ombord på destroyeren, og iførte sig augmented reality briller. Gennem dem, så de virtuelle angreb med fjendtlige krigere som overlejrede det virkelige kystlandskab foran dem. Den fiktive fjende antastede tropperne i gebrokkent engelsk blandet med et fremmedsprog, med det formål at øge realismen bag det.Virtual reality

Andre øvelsesdeltagere var på den modtagende ende af de virtuelle angreb: de måtte kæmpe med en ikke-funktionsdygtige radarer, videostreaming og anden kommunikationsudstyr, præcis som de ville have, hvis en fjende jammede deres signaler.

Dr. Terry Allard, chef for Warfighter afdelingen på Kontoret for Naval Research udtaler:

Dette er fremtiden for uddannelse af flåden. Med simulation kan du udforske uendelige muligheder, uden bekostning og logistiske udfordringer ved at sætte hundredvis af skibe på havet og fly i luften.

Softwaren bag den virtuelle træning skaber en sådan realisme, at den er genanvendelig og kan tilpasses til alle mulige kampsituationer.

På den økonomiske side er der selvfølgelig også markante fordele at indhente. Til sammenligning koster det f.eks. 6 mio. USD alene i brændstof at sætte en angrebsgruppe til søs i ugen for at træne.

Udviklerne bag håber at kunne ændre en version af FIST2FAC, til brug på skibe som sendes ud, så de ombordværende kan træne mens de sejler.

Teknologien bag augmented reality – som modsat virtual reality blander virkeligheden med en virtuel virkelighed – har været under hastig udvikling det seneste år. Allerede sidste år annoncerede Microsoft f.eks., at de arbejder på en kommerciel udgave af augmented reality – HoloLense – som de håber på snart vil blive solgt til forbrugere. Se vidoen nedenfor, for at vi indblik i, hvordan augmented reality ser ud:

Ingen har kommenteret.

Vær den første til at lave en kommentar.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *