M109A7 Paladin Howitzer fejler i test M109A7 Paladin Howitzer fejler i test
En af den amerikanske hærs mest succesfulde våbenprogram er nu under beskydning for manglende sikkerhedsforanstaltninger i affyringstests. The Automatic Fire Extinguisher System (AFES) –... M109A7 Paladin Howitzer fejler i test

En af den amerikanske hærs mest succesfulde våbenprogram er nu under beskydning for manglende sikkerhedsforanstaltninger i affyringstests. The Automatic Fire Extinguisher System (AFES) – et automatisk brandslukningssystem – i den opgraderede M109A7 Paladin pansrede kampvogn ”beskyttede ikke hele howitzer holdets førerhus under affyringstests” melder den amerikanske Department of Defense Inspector General (DoD IG).

DoD IG forklarer, at AFES sikkerhedssystemet, som ellers har til formål at beskytte operatører, skal ordnes inden kampvognen vil undergå felttests og før det potentiel anvendelses mod fjendtlige mål.

Men Paladin programmet modsiger dette, og forklarer at en yderligere AFES opgradering vil være en langsommelig proces ift. redesign af det automatiske brandslukningssystem AFES, og at det derfor vil forsinke produktionen af enhederne. Det vil reelt betyde, at den amerikanske hær ikke vil kunne anvende den nye A7 model, men i stedet må bruge deres ældre A6’ere, som ikke har et automatisk brandslukningssystem.

Den amerikanske hær har planlagt at bruge USD 8 mia. på at opgradere 1.112 stk. M109A6 kampvogne til M109A7. Produktionen er på nuværende tidspunkt på et beskedent 36 stk. køretøjer pr. år, og med øget pres fra Rusland har hæren ikke lyst til at udsætte produktionen, som anses for at være et kritisk element i det amerikanske forsvar.

Ovenstående er et eksempel på den klassiske diskussion mellem metodiske militærtestere og omkostningseffektive programledere, som ønsker en hurtig løsning på tekniske udfordringer. På den ene side skal teknikken være i orden for prototypen, og på den anden side kan man ikke udsætte produktionen yderligere.

Den amerikanske hærs eksisterende M109A6 Howitzer blev taget i brug tilbage i 1991, og de har kæmpet med at kunne følge med M1 Abrams kampvogne, som blev udviklet af Chrysler Defense samt M2 Bradley, som blev udviklet af BAE Systems.

Det er derfor essentielt for det amerikanske forsvar at få M109A7 kampklar. Spørgsmålet er om det er bedre at risikere en forsinkelse af A7-modellen ved at forbedre det automatiske brandslukningssystem AFES, eller om man skal speede produktionen op med det eksisterende sikkerhedssystem, trods dets mangler.

Video af Paladin Howitzer M109A7 Prototype

Ingen har kommenteret.

Vær den første til at lave en kommentar.

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *