


Det amerikanske luftvåben og den amerikanske flåde er ved at undersøge mulighederne for at øge overvågning og indsamling kapaciteten ved at integrere to meget ens droner – henholdsvis luftvåbenets RQ-4 Global Hawk og Søværnets MQ-4C Triton.
Air Force General, Frank Gorenc, som er chef for det amerikanske luftvåben i Europa, udtaler til reportere, at:
Det er meget klart, at det er en fælles platform. Jeg tror, at der er muligheder at finde her.
Gorenc, der talte under en morgenmad med journalister i tirsdags i Washington, DC, sagde at han ønsker at lære om måder at integrere de to ubemandede platforme for RQ-4 og MQ-4C.
Northrop Grumman Corp. er producenten bag begge varianter af dronerne. Intelligence, Surveillance og Reconnaissance (ISR) droneplatformene har identiske flystel, herunder samme vingefang, længde og højde, den samme maksimale startvægt på 32.250 pund og samme 60.000-fods loft.
Begge har ligeledes Rolls Royce jetmotorer – men ikke den samme model – og Global Hawk sortiment er større end Tritons -12,300 nautiske mil mod 8200. Andre forskelle inkluderer at Global Hawk varianten flyver med en landbaseret mandskabsenhed på tre, hvorimod søværnets Triton kræver en enhed på fire. Derudover er Triton varianten specielt udviklet til maritim service.
Ændringer fra Global Hawk varianten omfatter beskyttelse mod isoprustning, fugleslag og lyn, som anvendes til at opfylde krav for planlagte missioner samt due-regard radarer (air-to-air radarer) for sikker adskillelse fra andre fly.
Gorenc udtaler desuden, at:
Der er logistiske krav til flyvemaskiner med hensyn til styring og data og alle den slags ting. Men det er klart der er muligheder.
Ingen har kommenteret.
Vær den første til at lave en kommentar.